Broen over vandet

posted in: Uncategorized | 0

Siden 1913 har der ved Rendsburg været en jernbanebro over Kieler-kanalen, eller ‘Nord-Ostsee-Kanal’, eller ‘Kiel-Canal’, som den hedder på de andre sprog. Broen er 2-sporet, men siden sidst i 80’erne har der på grund af renoveringsarbejder kun været et spor farbart over selve broen. Hvorfor renoveringsabejderne i den grad trækker i langdrag kunne danne grundlag for en længere afhandling….

DB Schenker Rail Scandinavia’s 185 331 ses her på vej over broen mod syd. Der ser ikke ud til at maskinen er blevet rengjort, inden folien med ‘A joint venture…’ – teksten blev sat på…

Mens jernbanen fører over broen, er fodgængere og personbiler henvist til en ‘svævefærge’, som hænger under broen. Først i 1962 blev der bygget en vejtunnel under kanalen, som erstattede en kombineret vej/bane drejebro i nærheden. I 1972 blev tunellen aflastet af en motorvejsbro.

185’eren på broen, som kun lige er sluppet fri af morgendisen.

Kieler-kanalen følger på lange strækninger løbet af floden Eider. I Rendsborg er lystbådehavnen placeret i en af Eiderens blinde arme. Et af Nord-Ostee-Bahn’s motorvogne passerer her forbi lystbådehavnen på en dæmning, som krydser denne Eider-arm.

Stedets placering på Google Maps: