Dæmningen i finregn

posted in: Uncategorized | 0

Øen Sylt (Sild) er som bekendt forbundet til fastlandet med en jernbanedæmning. Bilister kan sejle til øen med færgen fra Rømø, eller de kan tage biltoget fra Niebüll over Hindenburg-dæmnigen.

Disse biltog, kaldet SyltShyttle, køres med 25-30 år gamle lokomotiver BR 218, som regel to i forspand. Efterhånden er det på tide at finde en erstatning. En mulig afløser,  Voith Maxima 30CC, blev denne grå og fugtige dag prøvekørt foran de ordinære biltog.

Voith Maxima 30CC 92 80 1263 006-9 er her på vej over dæmningen, mens finregnen sætter sit præg på lysforholdene, som var noget bedre da jeg sidst besøgte stedet.

Voith vandt i 2007 Reddot Design Award for denne konstruktion.

Nord-Ostee-Bahn, som også kører over dæmnigen, benytter to forskellige lokomotivtyper. Den ene er Siemens “Eurorunner”, som her er repræsenteret af DE 2000-03, “radio-lokomotivet”. 

DE-2000’ene har på grund af deres ringe maskinkraft ind imellem lidt svært ved at holde køreplanen. Dette problem eksisterer ikke for de tidligere norske Di6, som er den anden lokomotivtype i NOB’s tjenste, idag litreret DE 2700.

DE 2700-11 på vej mod øen. Da den senere returnerede til fastlandet, var jeg med ombord på toget, godt træt i benene, koldt, og med et friskluftbehov som var blevet dækket mere end rigeligt 🙂