En elektriker og andet vanvid på dæmningen

Lad os starte med at kigge på denne besynderlige ting: En 628-motorvogn, som er i familie med de danske MR-tog, starter i Bredsted, kører til Niebull, rangerer tilbage for at blive hægtet bag på et af de ordinære biltog til Sylt. Ankommet til Westerland rangerer den igen tilbage, for at rangere til et andet spor, hvor den kan komme til perron – det kan den nemlig ellers ikke, da biltoget, som den hænger bagpå, er for langt.

På grund af dette frem-og-tilbage tager turen til Westerland meget længere end med de almindelige tog på strækningen, og så koster den noget mere, fordi man skal skal have en fjerntogsbillet for at komme med 628’eren – i de øvrige tog kan man køre på lokaltakst. Derfor er der naturligvis aldrig passagerer med disse tog.

Men ikke nok med det: Inden SyltShuttlePlus – som den så fint hedder – blev opfundet, medførte biltogene en passagervogn med pakrum, som kunne benyttes af motorcyklister og deres kværne. Da 628’erne ikke altid kører selv over dæmningen, men hænger bag på biltogene, er denne Bd-vogn nu sparet væk, da togene ellers vil blive for lange. I stedet skal cyklerne nu stå på bilvognene, og bikerne kan tage plads i en minibus, som er anbragt på alle biltogene.

Og så er det man spørger sig selv: Hvorfor i alverden gør man dog sådan noget?? Det satiriske tyske TV-program Extra3 har ramt det ganske godt ved at “behandle” konceptet under overskriften “Realer Irrsinn” – men se selv; afsnittet ligger på Youtube 🙂 

I virkeligheden er denne “SyltShuttlePlus” et fortvivlet forsøg på at holde konkurrerende virksomheder, i dette tilfælde RDC Germany, bort fra den meget lukrative biltogstrafik til og fra Sylt ved at fylde køreplanskanalerne med ligegyldig trafik.

På billedet ses 628 535 blive trukket til øen bag på et af de ordinære biltog. På bagerste bilvogn skimtes den nævnte minibus.

Men det var ikke dette “crazyness”, som havde lokket mig herud i dette triste vejr. Det var derimod AKE’s TEE Rheingoldsom denne dag skulle køre fra Westerland til Koblenz. Da første del af strækningen til Itzehoe ikke er elektrificeret, fik 218 “Triple Three” æren på denne delstrækning. I Itzehoe kunne den nyrenoverede E10 1309 (113 309) så tage over. Elektrikeren fulgte i øvrigt med bag på toget.