Intercity-lok og chillfaktor 10

posted in: Uncategorized | 0

I dag skiftede de europæiske jernbaner til vinterkøreplanen. Syd for grænsen er en af de væsentligste nyheder, at fredags/søndags-intercitytoget 2410/2417 Flensburg-Köln nu bliver trukket af et 103’er lokomotiv.

103’eren har op gennem 80’erne og 90’erne været de tyske jernbaners flagskib, med 10.000 heste og en maks-fart på 200 km/t. I skrivende stund er kun 4 af disse stolte maskiner tilbage i driften, hovedsageligt som særtogs- og afløsermaskiner.

Da en 103’er på disse breddegrader er et særsyn, tog jeg til Neuholzkrug lige syd for Flensburg Weiche for at forevige begivenheden. Påklædningen stod ud over ski-underbukserne på t-shirt, skjorte, 2 sweatere og overtøj. Temperaturen var ca. -1 grad, men alligevel begyndte jeg at fryse ganske grueligt efter omkring 10 minutter i det fri. Det kan man kalde ‘chill-factor live experience’. Brrrrr… Hvad gør man ikke alt for sit hobby.

103 184 kommer frem under A7-motorvejen.

Den flotte maskine i skarp vintersol. Der er ingen ledige pladser i førerrummet – også blandt personalet er 103’eren en legende.

En anden ændring er, at Schleswig-Holstein-Express’en ikke længere kører til Padborg, men kun til Flensburg. Grunden hertil er, at DSB nu kører gennemgående tog Købehnavn-Flensborg. Det er 800-togene København-Esbjerg, som har et ‘PZB90-sæt’ med til Kolding, som så fortsætter til Flensborg hver anden time. Det betyder også, at Sønderjylland nu har timedrift til og fra hovedstaden, og at regionaltogene Padborg-Fredericia er blevet overflødig.

Schleswig-Holstein-Express Hamburg- (nu kun) Flensburg – her skudt mens jeg frysende stod og ventede på ovennævnte 103’er.