Komfortstudier i Flensburg

posted in: Uncategorized | 0

Som togrejsende i grænselandet kan man komme ud for ret så markante forskelle i komforten, alt afhængig af det materiel, man sætter sig i.

I Flensborg er der jævnligt mulighed for at studere de forskellige komfortniveauer side om side. Jeg starter denne lille gennemgang med det højeste niveau, den bedtse komfort, og så arbejder vi os nedad …

Siden køreplanskiftet i december 2010 kommer danske IC3-togsæt planmæssigt til Flensburg hver anden time. Disse togsæt byder på fremragende passagerkomfort, også på 2. klasse.

MF 83 i spor 1 i Flensburg

2 gange dagligt er der direkte forbindelse Aarhus-Flensburg-Hamburg-Berlin med tyske Diesel-ICE-togsæt. På strækningen Aarhus-Flensburg bliver togsættene fremført af danske lokomotivførere. Komforten i disse tog er ganske udmærket og næsten på højde med IC3’erne.

Den direkte forbindelse København/Aarhus – Berlin er et samarbejde mellem DB og DSB, som det også fremgår af togsættene. Bemærk kongekronen over DSB-logoet på fronten af toget 🙂

Bundskraberen rent komfortmæssigt er Lint-togsættene, som kører mellem Flensburg og Kiel.

Togene har en fin acceleration, er formentlig brændstoføkonomisk, og lokoførerens arbejdsplads er sikkert nok komfortabelt og ergonomisk korrekt indrettet, men så hører de positive ting også op. Som passager er man udsat for følgende:

Sæderne er så hårde, at man på vej til Kiel har mest lyst til at stå af i Eckernförde. Sæderne står så tæt sammen, at normalt store mennesker som mig (189 cm) bliver nødt til at sidde dér hvor sæderne står vis-a-vis for at få plads til benene. En iskold luftstrøm suser ned langs vinduerne og gør vinduespladserne ulideligt at sidde på. Larmen i toget er ubeskriveligt. Alt efter motorens omdrejningstal rasler enten bagagehylden, loftsbeklædningen, lamperne, sæderne eller gulvet. Jeg fatter ikke, hvordan en konstruktør, som er ved sine fulde fem, kan frembringe sådan et makværk. Hvordan kan man tage en beslutning om, at sæderne skal have den afstand, de har? Jeg har kun tilbage at sende en opfordring til DB og RBSH: Tilbage til tegnebordet. Skodtog!

Her er alle 4 perronspor besat og alle komforniveauer side om side: Fra ventre til højre IC3 til København (topklasse), Schleswig-Holstein-Express til Hamburg med de gamle InterRegio-vogne (forholdsvis god komfort), Corradia LINT til Kiel (uacceptabelt), og n-vognene til Neumünster (acceptabelt komfortniveau til regionaltrafik).