Morgens um halb sieben ist die Welt noch in Ordnung

posted in: Uncategorized | 0

Sådan hedder en gammel melodi, som orkesteret James Last gennem årtier har haft på repertoiret – det vender vi tilbage til.

Jernbanefotografens verden er i orden også en søndag morgen klokken halv syv – eller er den? Jo, når der sker noget usædvanligt på skinnerne, så står jernbanefotografen gerne tidlig op, også om søndagen!

I disse uger er højbroen over Kieler-Kanalen spærret natten mellem lørdag og søndag pga. sporarbejde. Der har de sidste mange år, ja årtier, kun været et enkelt spor farbart over broen, da en gennemgribende renovering af broen er trukket voldsomt i langdrag. Når der så skal arbejdes på broen er det tit nødvendig med en fuldspærring.

På grund af spærringen bliver nattoget ‘Aurora’, CNL 472 München/Amsterdam-København, kørt over Kiel og Eckerförde, den såkaldte ‘Angeln-Bahn’, strækning nr. 146. Denne strækning er ikke elektrificeret, hvorfor toget trækkes af dieselmaskiner BR 218. Disse lokomotiver er en smule ‘svag på brystet’, så der køres med to i forspand. El-lokomotivet kører med bagest på toget.

Her er vi lige uden for Flensborg i landsbyen Tarup. CNL 472, som pga. omkørslen hedder 1272, dukker her op med to 218’ere i front.

Et pænt langt tog på denne sidebane, som dog har en stræknigshastighed på 120 km/t. Her er timedrift Flensborg-Kiel med de lidet komfortable Lint-motorvogne.

En ‘strømløs elektriker’ i form af MRCE 182 530 bagerst på CNL’en.

Det sidste stykke fra Flensborg til Padborg er det igen 182’eren, som er i front.

Og så tilbage til melodien 🙂 Denne sang hedder egentlig kun ‘Morgens um sieben (ist die Welt noch in Ordnung)’, og sangen er således en halv time efter toget, men pyt nu med det.

Som sagt har orkesteret James Last sangen på repertoiret, men også bands som Broager Brandværns Danseorkester har forsøgt sig med den. Bemærk de syv klokkeslag sidst i sagen… 🙂