Nyt og gammelt i Odense

posted in: Uncategorized | 0

Der er et eller andet sted den forkerte filosofi: Det lidt ældre materiel, en “IR4” (litra ER), er drevet elektrisk og dermed miløvenligt, mens det splinternye tog, en “IC4” (litra MG) er dieseldrevet, med alt hvad dermed følger. Men da nu politilerne nu ikke vil elektrificere banen nord for Fredericia, må det vel være sådan.

I Odense holder således nyt og gammelt ved siden af hinanden den 23. marts 2011.

IC4’eren er forsynet med automatiske koblinger. Disse koblinger er følsom overfor is og sne, og skidt og snavs i det hele taget. For at beskytte koblingerne benytter man hos DSB…. en ganske almindelig blå plastik-skraldesæk!

Mens Junior og jeg betragtede IC4’eren, kom en DB Schenker Rail Scandinavia 185’er kørende med “Van Dieren-toget”. Lastbil-trailere på jernbanen, og så med et elektrisk lokomotiv – det giver mening!

De “danske” 185’ere (dem som er udstyret med dansk ATC) var oprindelig helt rød, men bliver efterhånden forsynet med grå folie på siden af førerrummene, med DB-Schenker/Green Cargo logo og tekst – samme design som de 3 EG’ere, som i skrivende stund er rød-folieret (3105, -08 og -11).