Skitog, Køf og kulde

posted in: Uncategorized | 0

Bortset fra det daglige nattog CNL 473/472 København-Basel/Amsterdam er ‘Skieekspressen’ det eneste ‘rigtige’ persontog i Danmark: Lokomotivtrukket og 14 vogne! Skiekspressens vogne bliver fredag formiddag kørt fra Hamburg-Langenfelde til Købehavn. Kort forinden kunne der gøres en ‘bifangst’ i form af Contec Rail MY 1158.

Også denne gang var det lille Ixus monteret på stativ og fik lov til at ‘filme’ begivenheden.

Efter få minutter blev der igen sat signal, denne gang til Skiløberens materiel, 12 minutter før planen.

Og den tilhørende “film” fra Ixus’en:

Såvidt formiddagens events, som var overstået i løbet af 5 minutter. Om aftenen tog jeg så til Padborg for at se begge internationale nattog passere.

Skiekspressen ankom punktligt med Henrik B. S. som lkf på EA 3007.

Efter “Padborg-manøveret” satte en af de gamle “presfolde-E10”, nemlig 113 267, sig foran toget.

Da EA’en kun kan køre med “dansk” strøm 25 kV 50 Hz, skal der altid bruges en diesel-maskine til at trække EA’en væk, når den er rullet ind under den “tyske” køreledning med 15 kV 16,6 Hz. Denne opgave udføres både af MK og Køf. Idag havde Køf 265 tjansen. Efter at have trukket EA 3007 væk fra Skiekspressen venter den her på næste job, som er CNL 473.

Nattoget med EA 3022 er rullet ind, og straks henter Køf’en den nu ‘hjælpeløse’ EA. Der skulle en mukkert til at løse koblingen mellem EA og første vogn. Det ser man af og til – Københavnerne kan åbenbart godt lide at stramme til 🙂

Dette billede blev valgt som “Picture of the week 5-2011” på jernbane.net

Tingene er virkelig internationalt i Padborg: Efter at EA 3022 var trukket væk, blev toget overtaget af 182 572 “BosporusSprinter”, ejet af det japanske leasingfirma MRCE.

Og sådan sluttede en stille men iskold aften i Padborg. Dejligt med varme i sæderne i bilen 🙂