218-skydning på Sylt

posted in: Uncategorized | 0

Den 1. juni 1927 blev Hindenburg-dæmning indviet, som forbinder Nordsø-øen Sylt med fastlandet. Inden da kunne man sejle med færgen fra Højer Sluse. Højer faldt ved afstemningen i 1920 til Danmark, mens Sylt stadig hørte til Det Tyske Rige. Da man ikke ønskede at rejsende til Sylt først skulle passere grænsen til Danmark, begyndte man i 1923 bygningen af en dæmning fra Klanxbüll.

Hvis jeg husker ret, blev banen på dæmningen udbygget til dobbeltspor en gang i 70’erne. Midt på dæmningen var der en bemandet blokpost, som blev ombygget til fjernstyring så sent som i 1996. De øvrige krydsningsstationer mellem Niebüll og Westerland er fortsat ‘håndbetjent’ og bemandet stort set døgnet rundt.

Siden januar 2006 er det Nord-Ostsee-Bahn, som driver størstedelen af persontrafikken over dæminingen. NOB benytter sig af indlejede lokomotiver af typen ER 20 fra Siemens Dispolok, samt forhenværende norkse Di6, som nu hedder DE 2700. En ER 20 er her på vej over dæmningen et sted langt ude i vadehavet.

Billedet her blev i øvrigt valgt til ‘ukens bilde’ / ‘picture of the week’ 14/2011 på jernbane.net.

Ex-NSB Di6-05 på vej mod Westerland.

Trafikken på dæmningen er ellers domineret af biltransport, den såkaldte “SyltShuttle”, som pendler Niebüll-Westerland, og som er en ret indbringende forretning for DB-Autozug. Som bilist er eneste alternativ til SyltShuttle nemlig omvejen over Rømø og bilfærgen fra Havneby til List.

SyltShuttle-togene kører 2 gange i timen i hver retning og bliver udelukkende kørt med 2 maskiner type 218 i forspand. Ved et ophold nær dæmningen får man derfor mere end rigelig med 218’ere foran linsen.

218 322 og en søstermaskine med en SyltShuttle nærmer sig øen.

218 372 har i modsætning til 218 322 vinduerne indfattet i gummilister.

Det valgte fotosted er fint tilgængelig og ligger dér hvor dæmningen bliver landfast med øen.

Vejret var fint, og der var selvfølgelig en grund til, at opholdet på øen i det flotte forårsvejr udartede sig til ren 218’er-skydning. Egentlig var vi kommet for at fotografere et historisk særtog, som desværre kørte forbi i tæt tåge 1 time før planen. Således stod vi ikke færre en 8 mand (!) og skød 218’ere i stedet 🙁

Ca. halvdelen af de tilstedeværende trainspottere og deres udstyr ‘på arbejde’.

På vejen hjem kunne det blive til dette nød-billede af det historiske lokomotiv V200 033.

Sådan kan det gå. Bedre held næste gang.